Sigurnost IT okruženja u malim i srednjim tvrtkama – najčešće greške i rješenja

U ovom članku donosimo najčešće sigurnosne pogreške u IT sustavima manjih tvrtki i konkretna rješenja koja pomažu u zaštiti poslovanja.


1. Slabe lozinke i nedostatak politike pristupa

Najčešća i najopasnija pogreška – korištenje jednostavnih lozinki (npr. „12345” ili „admin”) i dijeljenje istih među više zaposlenika.
Bez jasne politike pristupa, teško je pratiti tko ima pristup kojem sustavu i kada je posljednji put promijenio lozinku.

Rješenje:

  • Uvesti politiku složenih lozinki (velika i mala slova, brojke, simboli).

  • Omogućiti dvofaktorsku autentifikaciju (2FA) gdje god je moguće.

  • Kreirati pojedinačne korisničke račune za svakog zaposlenika.

  • Koristiti password manager za sigurno pohranjivanje pristupnih podataka.


2. Neažurirani sustavi i zastarjeli softver

Mnoge tvrtke koriste starije verzije operacijskih sustava, antivirusnih programa ili aplikacija, što ih čini ranjivima na poznate sigurnosne propuste.

Rješenje:

  • Uspostaviti redovite nadogradnje sustava (automatske update politike).

  • Koristiti licencirani softver – piratske verzije često sadrže zlonamjerni kod.

  • Angažirati IT servis (poput ZEL-COS-a) za praćenje i održavanje sustava.


3. Nedostatak sigurnosne kopije (backupa)

Bez sigurnosne kopije, gubitak podataka može značiti i potpuni prekid poslovanja. Ransomware napadi često ciljaju upravo na nepostojanje backup sustava.

Rješenje:

  • Implementirati automatski backup na vanjske diskove ili cloud servis.

  • Provjeravati ispravnost backup podataka (test obnova).

  • Koristiti pravilo 3-2-1: tri kopije podataka, na dva različita medija, jedna izvan ureda.


4. Nepostojanje plana oporavka (disaster recovery)

Čak i ako backup postoji, mnoge tvrtke nemaju plan što učiniti u slučaju kvara, napada ili gubitka podataka.

Rješenje:

  • Izraditi plan oporavka (DR plan) koji jasno definira postupke i odgovorne osobe.

  • Testirati oporavak sustava barem jednom godišnje.

  • Imati rezervne uređaje ili mogućnost brzog prelaska na alternativno rješenje.


5. Slaba svijest zaposlenika

Najbolji sigurnosni sustav pada u vodu ako zaposlenici otvaraju sumnjive e-mailove ili dijele lozinke. Ljudska pogreška najčešći je uzrok sigurnosnih incidenata.

Rješenje:

  • Provoditi redovite edukacije o kibernetičkoj sigurnosti.

  • Uvesti politiku sigurnog korištenja e-pošte i prepoznavanja phishing poruka.

  • Potaknuti kulturu „sigurnosne svijesti” u cijeloj organizaciji.


6. Nepostojanje zaštite mreže i uređaja

Otvorene Wi-Fi mreže, nezaštićeni routeri i računala bez antivirusa otvaraju vrata napadačima.

Rješenje:

  • Implementirati vatrozid (firewall) i antivirusnu zaštitu na svim uređajima.

  • Redovito ažurirati mrežnu opremu.

  • Koristiti VPN za udaljeni pristup sustavima.

  • Angažirati stručnjaka za sigurnosnu procjenu mreže.


Kako ZEL-COS pomaže u zaštiti IT okruženja

Kao iskusni partner malih i srednjih tvrtki, ZEL-COS d.o.o. pruža sveobuhvatna rješenja za IT sigurnost – od procjene rizika i konfiguracije zaštitnih sustava, do redovitog održavanja, backupa i edukacije korisnika.
Naš cilj nije samo tehnička zaštita, nego stvaranje sigurnog poslovnog okruženja koje omogućuje neometan rad i rast tvrtke.


Sigurnost IT okruženja nije samo tehničko pitanje – to je poslovna odgovornost.
Tvrtke koje ulažu u sigurnost ne samo da štite svoje podatke, već i čuvaju reputaciju, klijente i stabilnost poslovanja.
ZEL-COS d.o.o. stoji na raspolaganju kao pouzdan partner u planiranju, implementaciji i održavanju sigurnog IT sustava prilagođenog vašim potrebama.

Zel-Cos d.o.o. electronic-information services and marketing, Nova cesta 166, 10000 Zagreb. Account number: 2360000-1101194923, IBAN: HR5323600001101194923 at Zagrebacka banka d. d., 2500009-1101365330, IBAN: HR3725000091101365330 at HYPO ALPE-ADRIA-BANK d.d. and
2340009-1110626430, IBAN: HR4523400091110626430 at Privredna banka Zagreb d.d. The share capital amounting to 149,000.00 HRK, paid in full. Director Dubravko Puhelek. Tax number: 03693350, OIB: 07306591551

How to file a complaint? / General Terms of Business / CID (Customer Induced Damage)

IKT integracija poslovnih procesa za rast konkurentnosti